سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پایگاه اطلاع رسانی ارتز و پروتز ایران
برای موشا، فیل سه ساله تایلندی که بخشی از پای راست خود را در هفت ماهگی به علت انفجار یک مین در مرز برمه - کامبوج از دست داده ، پروتز پا ساخته شد. بر طبق گزارش بی بی سی ، دکتر جی واکیت توانست با ساخت پروتز این فیل را از مرگ نجات دهد این در حالی بود که در زمان حادثه هیچ کس امیدی به ادامه زندگی این فیل نداشت. 



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در شنبه 88/7/18ساعت 8:6 عصر توسط مصطفی کمالی اردکانی
    نظرات دیگران()

    دانشجویان اولین دوره دکترای ارتز و پروتز داخل کشور معرفی شدند  
    جناب مهندس بهرامی زاده و سرکار خانم مهندس جلالی به عنوان قبول شدگان اولین کنکور دکترای داخل کشور معرفی شدند.
    در ضمن استاد کاشانی و مهندس سعیدی نیز در قسمت مازاد انتخاب شده اند. این دوره با همکاری مشترک دانشگاههای ایران و بهزیستی برگزار می گردد.
     




  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در شنبه 88/7/18ساعت 8:6 عصر توسط مصطفی کمالی اردکانی
    نظرات دیگران()

    ارتوپدى فنى دانشى است که مردم ایران و حتى سایر کشورها اطلاعات چندانى از آن ندارند.علم درمان برخى از بیماریهاى استخوانى توسط وسایل کمکى ارتوپدى و ساخت دست و پاى مصنوعى مربوط به دانش ارتوپدى فنى است. انسان از زمانهاى بسیار پیشین در صدد یافتن راهى براى جبران معلولیت خود بوده است. 
      در این رابطه اولین نشانه ها به 2000 سال قبل از میلاد در مصر باستان بر مى گردد. 
      یک مومیایى کشف شده که متعلق به 20 قرن پیش مى باشدداراى یک دست مصنوعى مفصلدار در قسمت ساعد بوده است. 
      این دست مصنوعیدر موزه گیلبرکیان در دانشگاه دورکان شهر نیوکاسل نگهدارى مى شده که متاسفانه در یک آتش سوزى نا پدید شده است.در حدود 218 سال قبل از میلاد یکى از سرداران رومى به نام مارکوس سرجیوس دست راست خود را در یکى از جنگلها از دست میدهد.براى ایشان یک دست مصنوعى از جنس فلز ساخته مى شود که براى نگهدارى سپر از آن استفاده مى کرده است. 
      در حفاریهاى باستانشناسى سایر کشورها نیز از این قبیل نشانه هاى ساخت اندام هاى مصنوعى دیده شده است. 

      در زمانهاى گذشته مردم از هر مواد ویا وسیله موجود مانند چرم – چوب تنه درخت – پاى حیوانات براى تهیه اندامهاى مصنوعى استفاده مى کرده اند. 
      کشورهاى در گیر جنگ جهت بر اورد نیاز هایشان در این مورد به فکر ابتکارات جدید افتاده و سعى کردند از مواد سبک و مقاوم استفاده کنند که آلمان یکى از پیشروترین و پیشرفته ترین کشورها در این خصوص مى باشد. 
      حال اشاره اى به ارتز ها داشته باشیم: 
      اصلاح انحرافات اندام ها و نیز تقویت ضعف آنها به مراتب مشکل تر از جایگزین کردن عضو مصنوعى به جاى یک عضو قطع شده مى باشد. 
      فقدان یک عضو بخصوص اندام هاى تحتانى به پروتزیست فرصت استفاده از انواع مکانیزم ها و مواد را میدهد در حالیکه ارتزیست براى کمک به یک عضو فلج و یاضعیف از امکانات کمترى برخوردار مى باشد. 

      بطور خلاصه اگر براى ساخت پروتز امکانات زیادى وجود دارد در عوض براى ساختن ارتز امکانات محدود تر است. به همین علت افراد فلج به مراتب ناتوان تر از افرادى هستند که عضوى را از دست داده اند.از طرف دیگر ساختن ارتز ها ئى که شکل ظاهرى مطلوبترى داشته باشند بسیار مشکل است بطوریکه اگر وسائل ساخته شده حجیم و با وزن زیادى باشند و در حرکت مددجو ایجاد مشکل کنند‏ مددجو از آن استفاده نکرده و بر مشکلاتش افزوده خواهد شد. 

      یکى از دلایل عدم استفاده مددجو از وسایل ساخته شده سنگینى و شکل ظاهرى نامناسب آن است.شناخت مواد مناسب براى استفاده در ارتوپدى فنى حائز اهمیت بسزائى است و مى توان گفت که در عصر ما مواد سبک و مقاوم بسیارى کشف شده است مانند انواع پلاستیک ها – کربن – فلزات سبکى نظیر تیتان و ... 

      از دو هزار سال پیش از میلاد بویژه در مصر با فلج اطفال – نواقص مادر زادى – کلاب فوت – همى پلژى و دیگر انحرافات اندام آشنائى داشته اند و براى اصلاح و جبران معلولیت ها کار هائى را انجام مى دادهاند که تصاویر مربوط بهآنها در برخى اسناد باستانى موجود است. 

      یک پزشک و جراح فرانسوى به نام آمبرواز پاره در قرن شانزدهم ارتوپدى فنى را به دو قسمت پروتز ثروتمندان و فقرا تقسیم نمود و مى توان ارتوپدى فنى نوین را به ایشان مربوط دانست.همانطور که از نام آنها نیز پیداست پروتز ثروتمندان پیشرفته تر و کاملتر از انواع پروتز فقرا بوده که بسیار ساده و ابتدائى بوده اند و اکنون نیز تا حدودى لین تضاد و جود دارد. 

      شروع کار ار توپدى فنى در ایران را مى توان از حدود سالهاى 30-1329شمسى دانست. 

      در آن زمانها در مشهد مقدس شخصى در منطقه اول بازار بزرگ به گونه اى غیر علمى و بصورت ابتدائى به این کار اشتغال داشته و در تهران نیز حدود همین سالها در خیابان چراغ گاز شخصى در این فن فعالیت مى کرده است. 

      در شهر تبریز هم اشخاصى بودند که به همین روش نیاز معلولین را در حد توان علمى و تجربى پاسخگو بوده اند که بسیار قابل تقدیر است. 

      در حدود سالهاى 38-1337اداره تسلیحات ارتش با توجه به آسیب پذیرى پرسنل نظامى در اثر عملیات با استخدام تعدادى از افراد که قادر به ساختن دست و پاى مصنوعى بصورت خیلى ابتدائى و غیر علمى بودند اقدام به تاسیس در مانگاهى نمود و آنها را براى گذراندن دوره اى به امریکا اعزام نمود. پس از مراجعت این افراد به ایران و پس از مدتى کوتاه بعلت نداشتن تخصص کافى و نوین و اطلاعات کمى از آناتومى – فیزیو لوژى و بیومکانیک موفق به ادامه فعالیت نشدند. 

      در سال 1340 با توجه به عدم موفقیت تسلیحات ارتش و نیاز مبرم جامعه به یک مرکز ارتوپدى فنى به علت افزایش معلولین به خاطر رواج ماشینیزم – بروز تصادفات – حوادث طبیعى (سیل و زلزله و...)و در کنار آنها قطع عضو بدلیل بیماریهائى نظیر قانقاریا و سرطان دولت وقت ایران از کمیته بهداشت سازمان ملل متحد براى بررسى و تاسیس یک مرکز ارتوپدى فنى نوین در خواست کارشناس نمود که با توجه به توان جمعیت هلال احمر(شیر و خورشید آنزمان)از امکانات برتر مسئولیت این مهم به عهده این سازمان گذاشته شد که بحق در پیشبرد این امر توتنمند بوده است. 




  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در شنبه 88/7/18ساعت 8:6 عصر توسط مصطفی کمالی اردکانی
    نظرات دیگران()

    به اطلاع دوستان می رساند سایت انجمن در بخش های مختلف خود مانند بخش اخبار- فرهنگ لغات تخصصی- مقالات - مصاحبه و گزارش - تالار گفتگو و غیره نیاز به همکاری دارد از علاقمندان دعوت می شود تا با هدف کمک به ارتقای رشته ارتز و پروتز با انجمن به نشانی الکترونیک زیر تماس گیرند.
    info@isaop.ir




  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در شنبه 88/7/18ساعت 8:6 عصر توسط مصطفی کمالی اردکانی
    نظرات دیگران()

    ثبت اختراع کمربند درمان کمردرد 
    کمربند درمان کمر درد توسط آقای دکتر مجتبی کامیاب - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ثبت جهانی شد. دکتر "مجتبی کامیاب" در خصوص این اختراع اظهار داشت: این وسیله عضلات عمقی شکم و تنه را هدف می گیرد که عموم تحقیقات جدید دال بر اهمیت این عضلات در پیشگیری و درمان کمر درد است. وی با معرفی این کمربند به نام تجاری "Orthominder"، افزود: انقباض صحیح این عضلات دشوار بوده و برای بهبود عملکرد آنها نیاز به انقباضات خفیف اما مکرر است. وی ادامه داد: ارتومایندر برنامه صحیح انقباضات را به فرد یادآوری می کند و در صورت انقباض ناقص یا نادرست بوسیله لرزش سطحی برای فرد بازخورد فراهم می آورد. 
    منبع: ایرنا




  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در شنبه 88/7/18ساعت 8:5 عصر توسط مصطفی کمالی اردکانی
    نظرات دیگران()

       1   2   3      >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    نرم افزار تجویز ارتز ها
    پای دیابتی و مراقبت از آن
    کتابخانه دیجیتال انجمن ارتز و پروتز
    رئیس انجمن بین المللی ارتز و پروتز در ایران
    سمینار بین المللی توانبخشی فیزیکی
    [عناوین آرشیوشده]